Reisverslag

Van 6 tot 10 november 2023 waren we in Schotland. Hieronder lees je onze blogs.

Vrijdag

De week is voorbij gevlogen! Vanmorgen zijn we weer naar Nederland vertrokken. En daar hebben we alweer meer regen gezien dan in de hele week in Schotland. Zegt iemand dat je niet in Schotland moet zijn, omdat het er zoveel regent? Geloof dat maar niet, want wij zagen de zon in november. Waarschijnlijk is de fabel over de treurige weersomstandigheden in Schotland in de wereld geholpen om het toerisme tegen te gaan. Het is er namelijk prachtig en dat hoeft niet iedereen te weten, want dan wordt het veel te druk. Wij gaan zeker nog eens terug!

Door: de dagvoorzitters Bert en Margriet

De poppies waren deze week niet te missen. Morgen is het namelijk Rememberence Day in Schotland en daar is indrukwekkend veel aandacht voor. In de stad en zelfs op de scholen zagen we herdenkplekken. Veel mensen dragen een poppy en die zijn ook overal te koop. Vaak wordt er tijdens de dodenherdenking in de kerk op de eerste zondag na 11 november stilgestaan bij Johannes 15: 13 ‘Er is geen grotere liefde dan je leven te geven voor je vrienden.’ Wij hebben daarom vanmorgen gelezen uit Johannes 15 en stilgestaan bij de betekenis. Daarna heeft Bert het gedicht The Poppies Prayer van James A. Gilman gelezen. We zijn er stil van.

De foto’s die we in de voorbereiding bij Annemarie hebben ingeleverd, werden bij het ontbijt uitgedeeld. Lukt het om de persoon achter de foto te herkennen? Door deze opdracht hebben we elkaar, zelfs na deze intensieve week, nog weer beter leren kennen.


Verder stond deze dag vooral in het teken van de terugreis. Na het ontbijt hebben we de laatste afspraken gemaakt voor de afronding van ons onderzoek. De resultaten zijn voor een groot deel uitgewerkt, maar per deelvraag moet nog een conclusie geformuleerd worden. Dat gaan we in de komende dagen doen, zodat we volgende week donderdag de eindconclusie en discussie kunnen schrijven. We zullen in de komende week allemaal een bijdrage leveren aan de aanbevelingen met betrekking tot onze onderzoeksvraag en het organiseren van een internationale studiereis. Daarnaast noteren we andere interessante zaken die we, los van ons onderzoek, op de scholen hebben gezien. We maken afspraken in de subgroepen en plannen een bijeenkomst via Teams voor volgende week donderdag.

 

Daarna kunnen we nog snel het vergeten pakketje voor Williamwood High School naar het postkantoor brengen, onze kamer opruimen en uitchecken. We moesten namelijk al vroeg op de luchthaven zijn om de Polestars in te leveren en in te checken. Op het vliegveld hebben we de wachttijd gebruikt om kaartjes voor elkaar te schrijven. Iedereen had van de dagvoorzitters een passend Schots kaartje gekregen, waarop de anderen schreven wat ze hebben gewaardeerd in deze week. Bijzonder, hoe we elkaar nog beter leerden kennen en waarderen. En mooi om bij stil te staan en elkaar daarvan iets terug te geven om nog eens na te lezen.

 

We hadden een onvergetelijke week in Schotland. We hebben genoten van het land, de vriendelijke mensen, de geweldige natuur, bijzondere steden, mooie scholen, enthousiaste docenten, leuke leerlingen, goede gesprekken, lekker eten en drinken en dus ook van elkaar. Daarom namen we op Schiphol afscheid met warme knuffels. We zijn blij dat we de komende maanden nog mogen meelopen in elkaars onderzoeksproces.


Donderdag 

Vandaag waren wij welkom op de Williamwood High School.  De middag stond in het teken van verwerken van de data voor het onderzoek. Maar last but not least  shoppen in Glasgow en sightseeing Glasgow. 

Door: de dagvoorzitters Martine & Winy 

Inhoudelijk hoe heb je de dag ervaren, wat was positief 

De dag begon alweer vroeg, Jenny vertrok voor dag en dauw terug naar Nederland. Tijdens het ontbijt deden wij de dagopening, Martine las een stuk uit een dagboekje van Sarah Young. In de afgelopen dagen hebben we veel nagedacht over jezelf en hoe anderen naar je kijken. Maar het belangrijkste is hoe God naar je kijkt: als waardevol mens.  

In de ochtend bezochten wij Williamwood High school in het zuiden van Glasgow. Opnieuw een school in een rijke buurt. De school werd gebouwd in 2006.  

Wij werden vriendelijk ontvangen en kregen daarna een rondleiding. De rondleiding werd verzorgd door twee enorm enthousiaste spontane jonge jongens. Tijdens de rondleiding kregen wij een mooi beeld van de school. In de school was veel aandacht voor sport. De sfeer in de school was erg prettig. Opnieuw zien wij overal werk van leerlingen, complimentmuren, skills op verschillende niveaus.  

Na de rondleiding volgt een gesprek met twee headteachers. Na het gesprek splitsen wij ons op en bezoeken wij lessen. Wat wij mooi vonden was dat in de lokalen een poster hing met het woord PROACTIVE – hierin stond de belofte van docenten aan leerlingen.  

Drie van ons blijven achter om een interview te doen. Zij dachten met twee docenten een interview te hebben, maar de zaal vulde zich met 15 docenten. Dat was wel een beetje overweldigend, maar gelukkig kijken zij terug op een goed gesprek. Na het afsluitende gesprek stapten wij Williamwood uit met een fijn gevoel en vol inspiratie.  

Inmiddels hadden wij van Jenny gehoord dat zij weer veilig in Nederland geland was.  Ook kregen wij weer een berichtje van Manon die vanuit Nederland aan het meegenieten is samen met haar baby. 

Het eerste deel van de middag stond in teken van alle data bij elkaar brengen. In de verschillende deelgroepen wordt er hard gewerkt aan het beantwoorden van de deelvragen. Als afsluiter van dit gedeelte deden wij een groepsreflectie. Daar later meer over.  

Gezamenlijk hadden wij afgesproken om nog tijd te creëren voor iedereen persoonlijk om Glasgow in te gaan. Er werd heel wat geshopt om iedereen thuis tevreden te stellen de souvenirshops mogen dik tevreden met de gulle Hollanders! Om 19.00 uur troffen we elkaar weer bij het eten. Wat kan eten toch ook verbindend werken. Serieuze gesprekken werden er gevoerd maar bovenal werd er enorm veel gelachen! 

Wat gebeurde er groepsdynamisch & persoonlijk welbevinden 

In de loop van de middag hebben we teruggeblikt op het groepsdynamische proces van de afgelopen week. Iedereen kreeg twee post-its en de opdracht om de volgende zin af te maken: 

1.Wij zijn een goed team, want.......... 

Hier kwamen veel positieve reacties op. Het was erg fijn om dit met elkaar te bespreken en te delen. 

Samengevat zouden we kunnen zeggen dat we een zelfsturend team zijn met een duidelijke taakverdeling. Het team biedt de leden autonomie en er wordt gewerkt vanuit verantwoordelijkheid. We vullen elkaar aan en waarderen elkaars inbreng. Humor mag hierbij niet ontbreken. Ook bespraken we wat de mogelijke redenen zijn van het goed functioneren van ons team. Hierin kwamen de volgende punten naar voren: intensief en regelmatig contact, we delen veel met elkaar en we hebben een gezamenlijk doel. 

 

Omdat van een teacher leader ook een kritische blik verwacht wordt, kreeg iedereen de opdracht om de volgende zin af te maken: 

2.Wij zijn een goed team, maar …...... 

Dit voelde wel wat spannend. Juist omdat we in de positieve flow van vraag een zaten. Toch zijn we dit niet uit de weg gegaan. Na enig nadenken kwamen er een aantal leerpunten voor ons als team naar boven: 

 

 

Iedereen kreeg de mogelijkheid om zijn/haar opmerking toe te lichten. We kwamen erachter dat bepaalde gevoelens ontstaan door onze verschillende behoeften. We staan dan niet altijd stil bij de behoefte van de ander. Ook ontdekten we dat zelfsturing ervoor kan zorgen dat je soms de draad kwijtraakt en het overzicht verliest. Je mist dan af en toe een leider die de kaders bewaakt van de hoofdvraag. 

 

We zijn een goed team als we straks de samenhang tussen de deelvragen weten te zoeken en te vinden! 

Dagvoorzitters terugblik en vooruitblik 

We voelden ons verantwoordelijk om deze dag in goede banen te leiden. We hadden deze dag dan ook goed voorbereid samen. Met name de tijdbewaking was vandaag belangrijk. We hadden een vol programma bij Williamwood en er moest ook nog veel werk verzet worden na het schoolbezoek. Gelukkig ging dit goed, zodat er ook wat vrije tijd over bleef. Daarnaast kijken we tevreden terug op de werkvorm met betrekking tot het groepsdynamische proces. Je weet nooit hoe het uitpakt als je kritisch naar elkaar gaat kijken. Toch heeft ons dit waardevolle inzichten gegeven. Leerpunt: bij het boeken van een restaurant hebben we de keuze bij de groep gelegd om iedereen tevreden te kunnen stellen. Dat was achteraf gezien niet zo handig. Hier ontstond even een discussie die niet nodig was. We hadden simpelweg zelf een restaurant kunnen boeken, zoals de andere dagvoorzitters ook hadden gedaan.  

We kijken positief terug op onze rol als dagvoorzitter. We hebben deze dag als mooi, inspirerend en waardevol ervaren! 

Vooruitblik: 

Morgen ontbijten we om 08.00 uur. We hebben dan nog wat tijd om te werken. Rond 10.00 checken we uit en zullen we naar het vliegveld vertrekken voor de terugreis. 


Woensdag

Vandaag zijn we gestart in Bearsden, ook een voorstad van Glasgow. We waren welkom bij Bearsden Academy. Jenny, Winy, Ellen, Annemarie en Margriet zijn al vroeg vertrokken naar Edinburgh voor een interview met Amy Auckland van de Edinburgh University. De rest van de groep haakte later aan voor een flitsbezoek aan Edinburgh Castle en de stad. 

Door: de dagvoorzitters Inge en Natasja

We hebben de dag geopend met een introductie op Edinburgh met John Knox in de hoofdrol. Deze bekende reformator geeft ons mee dat we geen dag voorbij moeten laten gaan zonder God en we laten ons bemoedigen door een paar verzen uit Deuteronomium 31 waarin we worden verzekerd van Gods nabijheid aan onze zijde. Een prachtige boodschap op de volle en bij tijd en wijle gebrekkige wegen van dit prachtige land. 

In de ochtend brachten we een bezoek aan Bearsden Academy in een buitenwijk van Glasgow. Wederom een strak en nieuw gebouw aan de buitenkant, maar vrij eenvoudige inrichting. We werden hartelijk ontvangen door de baristas van de school en werden getrakteerd op koffie en zelfgebakken ginger bread. Zelfs de menukaart was in het Nederlands! Wat een mooi voorbeeld van een vormende ervaring voor de leerlingen van deze school. We zagen een mooie samenwerking tussen een leerling met specifiek ondersteuningsbehoefte en een jaargenoot. We begonnen aan de rondleiding door de school en werden ontvangen door de librarian die ons uitgebreid vertelde over de fantastische activiteiten die in de bibliotheek worden ondernomen. Naast dat deze medewerkster de reguliere werkzaamheden uitvoert, is een groot deel van haar taken ondersteuning van de leerlingen die onderzoek doen. Verder begeleidt ze leerlingen die verschillende activiteiten met betrekking tot lezen willen ontplooien. Ook initieert ze diverse leesclubs. Haar verhaal maakte veel van ons erg enthousiast om op onze eigen werkplek te onderzoeken hoe de mediatheek een waardevolle toevoeging zou kunnen zijn en hoe we onze collega’s daar kunnen vragen hieraan bij te dragen. 

Hierna renden we vrij vlot door de gangen met de leerlingen die ons voorgingen om een aantal lokalen binnen te stormen om zeer kort binnen te kijken bij verschillende vakken. Dit gaf ons de gelegenheid om sfeer te proeven. Sommige van de leerlingen die met ons op liepen hadden zich vrijwillig aangemeld of deden mee op aanraden van hun docenten om vaardigheden te ontwikkelen. Hiermee werken ze aan verschillende vaardigheden en kunnen zo nodig bij een aanmelding bij een universiteit aantonen dat ze hierover beschikken. Door aan deze vaardigheden te werken onderscheiden ze zich wellicht op een positieve manier van anderen. We zagen hier confident individuals aan het werk! 

Daarna voerden enkelen van ons een aantal goede gesprekken met o.a. George Cooper, Ms McCoy en konden anderen wat meer van een les zien en observeren hoe de lespraktijk van Bearsden eruitziet. We hadden niet gedacht dat het gedachtegoed van Biesta niet bekend was bij deze leidinggevenden. Vandaag hebben we weer gemerkt dat het CfE een goed idee op papier lijkt, maar dat scholen tegen de weerbarstige werkelijkheid aanlopen van bijvoorbeeld een lerarentekort.  

Na een korte onderbreking gaat een deel van de groep naar Edinburgh voor een goed en inspirerend gesprek met Amy Auckland van Edingburgh University. Amy was positief kritisch over het CfE en gaf aan dat het tijd kost om een en ander goed te ontwikkelen en te implementeren. Een ander deel blijft achter om met principal teachers een sharing session te hebben waarin we nog spreken over teacher leadership. Deze docenten geven aan hoe binnen Bearsden docenten worden empowered om aan hun eigen leiderschap te werken, maar ook aan die van leerlingen en worden gestimuleerd dit binnen hun vak vorm te geven. Dit komt tot stand door docenten een eigen stem te geven en eigenaarschap. Autonomie is een sterk punt in de vormgeving van hun curriculum en in de begeleiding van leerlingen. 

Na dit gesprek, dat ook weer interessant en boeiend was –het houdt niet op-, vertrokken ook de anderen naar Edinburgh voor een cultureel onderdeel. Voor Winy en Inge was een bezoek aan Edinburgh Castle gepland en de rest van de groep ging gedwee mee. (Hoe lang zouden we minimaal moeten blijven?) Het was voor ons allemaal een heerlijk bezoek. Hoog op een rots een prachtig kasteel met een heerlijk uitzicht over een stad en zee die zeker nog eens een bezoek gebracht moet worden (met partner en/of gezin dan). We laten ons trakteren op prachtige gebouwtjes binnen de hoge muren van dit imposante kasteel. Enkelen van ons waren ontroerd bij de memorial zaal waar gesneuvelde militairen van oorlogen herdacht werden, een bijzonder eerbetoon. Ook bewonderen de we kroonjuwelen van de Britse Monarchen. 

Na het bezoek aan Edinburgh Castle hadden we een uurtje de tijd om het oude centrum van Edinburgh te verkennen waarna we elkaar ontmoetten bij Burgers & Beers voor onze avondmaaltijd. We reflecteren vandaag op de teamrollen van Belbin. Welke rol heb je vandaag ingezet? We concluderen dat we met elkaar een goed team zijn waarin de verschillende rollen en kwaliteiten elkaar mooi aanvullen. We zijn tevreden over de gesprekken die we gevoerd hebben en dat het ons lukt om in het Engels te converseren en te begrijpen. Een mooi inzicht was, hoewel we ons theoretisch goed hadden voorbereid op het Schotse onderwijs, de bezoeken aan de scholen en de gesprekken met medewerkers het kennen en begrijpen verrijkt. De interviews helpen ons om ook de kritische punten van het CfE te benoemen. 

Al met al een lange dag met veel indrukken en veel informatie. Op naar de laatste dag waarin we de laatste school bezoeken. Omdat het team goed functioneert is de taak van de dagvoorzitters een relaxte taak. Het programma is volgens plan uitgevoerd en we hebben ons voornemen om vandaag goed op de tijd te letten uitgevoerd. 


Dinsdag

Onze beste vrienden de Polestars zijn vandaag goed gebruikt. Vanmorgen reden we al vroeg Glasgow uit voor ons bezoek aan de Douglas Academy. Deze school ligt aan de rand van Milngavie, een voorstadje van Glasgow. Daar zijn in de verte de Highlands al te zien. We konden dus niet terug naar Glasgow voordat we dit gebied wat beter hadden bekeken. 

Door: de dagvoorzitters Jennine en Ellen

Inhoudelijk: hoe heb je de dag ervaren, wat was positief 

Vandaag zaten we al vroeg aan het ontbijt. Daarna verzamelden we in de hal, om op tijd te kunnen vertrekken naar Douglas Academy, een klein half uur rijden. Onderweg konden we al genieten van het prachtige Schotse landschap. We werden gastvrij ontvangen door Barry Smedley, die ons naar zijn kantoor bracht om het programma met ons door te nemen: een rondleiding door twee leerlingen, een aantal lessen observeren, een groepsgesprek met docenten en een afrondend gesprek met Barry zelf.  

Het was geweldig om door de leerlingen rondgeleid te worden. Ze waren enthousiast over hun school. Wij waren overweldigd door de grootte, het aantal muzieklokalen en de goeie sfeer. Overal is werk van leerlingen te zien, complimentmuren, skills op verschillende niveaus.  

We verdeelden ons in groepjes over vier verschillende lessen. We kwamen allemaal onder de indruk weer bij elkaar. Mooi om te zien hoe gemotiveerd de meeste leerlingen waren. Het gesprek met de docenten was ook heel zinvol. We konden veel doorvragen op wat we gezien hadden. Na het afrondende gesprek met Barry waren we allemaal ‘vol’. We hadden veel gehoord en gezien.  

Gelukkig hadden we een vrije middag doordat we gisteren al naar het museum waren geweest. We zijn met de auto naar de Highlands gereden, een prachtige tocht met een voor Schotland uniek zonnetje en prachtige herfstkleuren. Na een uurtje rijden uitgestapt bij Luss. Daar liepen we door het dorpje naar het water, waar we mooie foto's konden maken. Annemarie heeft geregeld dat we nog 20 minuten over het meer konden varen met een zeer snelle boot. Wat een heerlijke ervaring was dat! Vooral na zo’n drukke dag even uitwaaien op het water.  

In de groep

Ook vandaag hadden we weer veel aan elkaar. Tijdens de reflectie onder het eten kwam dit duidelijk naar voren. De groepsreflectie deden we met de hand: De duim staat voor de goede dingen, de wijsvinger voor de richting die we wilden nemen, de middelvinger voor de dingen die we minder fijn vonden, de ringvinger voor de persoon waaraan we veel hadden vandaag en de pink waar we nog in willen groeien. Het groepsproces werd meerdere malen genoemd als positief aspect van de dag. Er werd ook gezegd dat het fijn is om een volger te zijn in deze groep, dat het makkelijk is om iets los te laten omdat je weet dat iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt.  

Persoonlijk welbevinden 

Eigenlijk heeft iedereen uit de groep een fijne en goede dag gehad. Veel van ons zagen op tegen het bezoek van de eerste school, maar we konden het Schotse accent toch goed begrijpen. We waren flexibel als dingen anders verliepen dan we hadden gedacht. Bij de dagreflectie kwam er naar voren dat het opladen van elektrische auto’s moeilijker was dan we dachten, maar dit hebben we ook kunnen oplossen na het eten. Ook zorgen de vele indrukken op de scholen en alle informatie die je krijgt ervoor dat het soms lastig is om je te focussen op de onderzoeksvraag. Bij de ringvinger werden mooie dingen gezegd over elkaar. Wat vooral gewaardeerd werd in anderen waren leiderschap en initiatief. Waarin we nog willen groeien is loslaten en focus op onderzoek.  

Dagvoorzitters terugblik en vooruitblik 

We merkten dat we zelf initiatief namen om te overleggen, de planning door te nemen, wat sturing te geven op onverwachte momenten, omdat we dagvoorzitters waren. Je voelt je wel wat meer verantwoordelijk en dat is goed. Op sommige momenten voelde dit ook wel als een druk, vooral toen de auto’s niet opgeladen konden worden. We hoopten al dingen uit te kunnen werken voor het eten, zodat er niet mensen nog 's avonds bezig zouden zijn. Het zijn al zware dagen en je gunt de ander ook wat ontspanning. Dat is voor ons gevoel iets minder gelukt.  


Maandag

In het holst van de nacht vertrokken we richting Schiphol, want we waren onverwacht al eerder welkom in Glasgow. Na een voorspoedige reis, het huren van superhippe Polestars en een snelle bagagedrop bij het hotel, zijn we meteen gestart met de eerste culturele activiteit: het bezoek aan het Kelvingrove Art Museum. 's Middags stond er een teambuildingsactiviteit op het programma. 

Door: dagvoorzitters Annemarie en Jenny

 

Inhoudelijk: hoe heb je de dag ervaren, wat was positief?

Vandaag hebben we ervoor gekozen om onze onderzoeksbril te verrijken met het onderdompelen in de cultuur van Glasgow. Zo hebben we een aantal dingen van de stad bezocht: 

  • Kelvingrove Art Mmuseum  
  • Glasgow university 
  • Glasgow cathedral

Wat ons opviel was dat kunst en cultuur gratis toegankelijk zijn voor de inwoners van Schotland. We hebben vandaag geleerd dat de overheid cultuur belangrijk vindt voor de vorming van zijn burgers. We zien dit vertrekpunt terug in het CfE. 

Het Kelvingrove Art Museum is heel divers: kunst, foto's, geschiedenis, natuur. In de fototentoonstelling over diversiteit in de Schotse samenleving zagen we een foto van Faisal Bhatti. Hij verliet Pakistan in 2007 om medicijnen te gaan studeren in Glasgow. Door te studeren in Schotland zijn zijn ontwikkelkansen gelijk geworden aan Schotse inwoners en heeft hij de mogelijkheid gehad om arts te worden. Hij is de Schotse regering daar enorm dankbaar voor. Deze foto in de expositie in laat de beginselen van het CfE zien. 

In de groep 

In de middag hebben we bewust tijd gemaakt om te werken aan teambuilding. Wij denken dat het investeren in groepsprocessen en groepssfeer bijdraagt aan een sterk samen optrekken gedurende deze reis. De teambuilding bestond uit een verschillende onderdelen met als thema: de Alleskunner. Daarnaast bevatte de teambuilding verschillende elementen: competitie, samenwerken, ontspanning, humor, leiderschapsspellen die passen bij de rol van teacher leader. (foto bekertje, foto tekenen, foto touwen).  

Persoonlijk welbevinden  

Annemarie organiseerde de dagevaluatie. Om ons uit te spreken over ons welbevinden, had Annemarie verschillende afbeeldingen van Schotland meegenomen. Hierbij konden we onze gedachten en emoties de vrije loop op laten gaan. 

Het idee van dit kaartspel was dat ieder lid van de groep twee kaartjes kiest. Eén die past bij de terugblik van de dag: wat voelde je vandaag? En één waarvan je hoopt hoe je je morgen zal voelen of je de dag zal ervaren. Nadat iedereen twee kaartjes gekozen had, hebben we dit in de groep besproken. Een aantal elementen werden nadrukkelijk benoemd: gecancelde vlucht, hectiek, een nacht overslaan, maar ook uitdaging, ontdekken, verkennen van een nieuw land. Voor de een kwam rust naar boven en het loslaten van eigen structuur, voor de ander was het toch spannend en gaf het wat onrust. Naar morgen toe kwamen er punten naar voren als: de dag te beginnen met nieuwe energie en de hoop ons relaxed te mogen voelen. Ook nieuwsgierigheid naar de scholen en hoe wij verwachtingsvol ontvangen zullen worden. We hopen ook dat we voor hen fijne gasten mogen zijn. Daarnaast hebben we allemaal de wens meer van de highlands te mogen zien. 

 

Dagvoorzitters terugblik en vooruitblik  

Voor deze week zijn er aan iedere dag dagvoorzitters gekoppeld. Voor vandaag waren dat Jenny, Manon en Annemarie. De taak van de dagvoorzitter is om het programma in goede banen te leiden voor de groep, verantwoordelijkheid te nemen voor een eetgelegenheid en het inbouwen van een reflectiemoment aan het einde van de dag.  

Als wij als dagvoorzitter terugblikken, zijn we heel dankbaar dat de reis zo goed is gegaan. We zijn blij met alle inspanningen die Natasja heeft verricht met betrekking tot de reis en hoe geweldig ze dit allemaal voor ons geregeld heeft en ons hierin meenam. 

Zaterdagmiddag kregen we te horen dat de vlucht gecanceld was. Voor meerderen was dit als een haakse bocht, ineens moesten we overstappen naar een ander plan dat door de KLM al voor ons gemaakt was: drie uur eerder vertrekken. Zo vertrok de eerste 02:45 uur van huis. We hebben hierdoor wat verschoven in het programma en zijn hier allemaal soepel mee omgegaan. 

Wanneer we vooruitblikken, zien we uit naar de schoolbezoeken die morgen starten. We hebben plannen om meer van de natuur van Schotland te bewonderen. We voelen ons ook een beetje kwetsbaar: het links rijden in een elektrische auto met ook de bestuurderskant rechts, was volkomen nieuw voor ons. Eigenlijk ging dat vandaag bovengemiddeld goed, maar we ervaren ook dat het zo’n andere situatie is, dat het alertheid van ons vraagt. Dit is een van de redenen dat we de chauffeurs hebben opgedragen op tijd te gaan slapen. 

We kijken uit naar morgen!