Schotse scholen begrijpen
Het Schotse onderwijssysteem is gebaseerd op het Curriculum for Excellence (CFE). Het CfE omvat leren van 3 tot 18 jaar. Het doel ervan is om de levenskansen van kinderen en jongeren te verbeteren als succesvolle leerlingen, zelfverzekerde individuen, effectieve bijdragers en verantwoordelijke burgers, voortbouwend op de reputatie van Schotland op het gebied van uitstekend onderwijs.
Het CfE draagt bij aan de ontwikkeling van vaardigheden voor leren, leven en werken. Het koppelt kennis aan verschillende vakgebieden (overstijgend) en ontwikkelt vaardigheden die kinderen in staat stellen zelf te denken, gezonde oordelen te maken, uit te dagen, te onderzoeken en oplossingen te vinden.
CfE brengt het belang van kennis en vaardigheden in evenwicht. Ieder kind heeft recht op een brede en diepe algemene vorming, ongeacht niveau en mogelijkheden. Alle leraren zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling van geletterdheid, rekenvaardigheid en gezondheid & welzijn. Er is recht op extra ondersteuning waar dat nodig is om kansen optimaal te benutten. Er wordt door al het personeel sterk de nadruk gelegd op het zorgen voor de gezondheid en het welzijn van onze kinderen. School is een plek waar kinderen zich veilig en geborgen voelen.
Omdat de Schotse overheid alleen richtlijnen vaststelt voor het curriculum, hebben scholen de vrijheid hun eigen beslissingen te nemen over wat ze willen onderwijzen.
Het systeem kent vijf niveaus:
- Vroeg (kleuterschool en P1)
- Eerste (tot het einde van P4)
- Tweede (tot het einde van P7)
- Derde en vierde (S1 t/m S3)
- Senior (S4 tot S6, college)
Het curriculum is onderverdeeld in brede fasen:
- een algemene fase van de eerste jaren tot het einde van S3
- en een hogere fase voor leerlingen die studeren voor kwalificaties (van S4 tot S6)
Van kinderen wordt verwacht dat ze zeven jaar onderwijs volgen op de basisschool (van P1 tot P7) en nog eens zes jaar op de middelbare school (van S1 tot S6).
Er zijn acht leergebieden die worden ondergebracht in deze fasen:
- talen
- wiskunde
- natuurwetenschappen
- mens en maatschappij
- technologie
- expressieve vakken
- gezondheid en welbevinden
- levensbeschouwing en moreel onderwijs
Elk leergebied wordt gedetailleerd uitgewerkt door beschreven ervaringen (experiences) en leermomenten (outcomes).
Over de scholen die wij gaan bezoeken
Het was een pittige zoektocht voor ons om scholen te vinden waar 11 studenten op bezoek kunnen komen. We zijn bijna allemaal werkzaam in het vo en één van ons op het mbo. Daarom was het wenselijk dat we scholen konden bezoeken die hierbij aansluiten. We hebben drie scholen en een universitaire lerarenopleiding bereid gevonden ons te ontvangen en antwoord te geven op al onze vragen.
Als eerste staat Douglas Academy op ons programma. Vervolgens zullen we op bezoek gaan bij Bearsden Academy, Edingburgh University en we sluiten af met Williamwood Highschool.
Vooraf hebben we ons verdiept in de scholen en alvast gekeken naar hoe hun waarden aansluiten op het CfE.
Conclusie
We kunnen uit ons vooronderzoek concluderen dat de scholen uitvoering geven aan de doelen van het CfE. Alle scholen streven ernaar om uitdagend onderwijs aan te bieden met een breed scala aan activiteiten ook buiten school om om zo het echte leven in de klas te brengen. De scholen profileren zich elk op een ander aspect.
Daarnaast is Williamwood Highscool sterk gericht op het welzijn van de kinderen en de sfeer in de school. De Bearsden Academy profileert zich op extra ondersteuning en Douglas Academy gaat naast bovengenoemde voor zeer goede onderwijskwaliteit. Ze dienen allemaal het CfE waarbij ze alle drie net iets dieper ingaan op een voor hun belangrijk onderdeel.
Maak jouw eigen website met JouwWeb