Deelvraag 3: Hoe zien we de waarden van het CfE terug in de onderwijsvisie van de scholen die we bezoeken?
Voor het antwoord op deze vraag hebben we verschillende bronnen van de Schotse overheid en de scholen geraadpleegd. In het volgende hoofdstuk onderzoeken we hoe de visies in de praktijk worden vormgegeven.
Het CfE is een breed curriculum dat kinderen en jongeren van 3 tot en met 18 jaar mogelijkheden moet bieden om vaardigheden voor leren, leven en werken op te doen. Het curriculum omvat ervaringen die gepland zijn voor de leerlingen om kennis, vaardigheden en attitudes te ontwikkelen voor een leven in de 21e eeuw (SLO, z.d.).
Het gaat erom leerlingen op te leiden tot succesvolle lerenden (successful learners), personen met zelfvertrouwen (confident individuals), verantwoordelijke burgers (responsible citizens) en effectieve participanten (effective contributors). Deze capaciteiten worden ondergebracht in acht leergebieden: talen, wiskunde, natuurwetenschappen, mens en maatschappij, technologie, expressieve vakken, gezondheid en welbevinden, levensbeschouwing en moreel onderwijs. Elk leergebied wordt gedetailleerd uitgewerkt door beschreven ervaringen (experiences) en leeruitkomsten (outcomes) (Education Scotland, z.d.). Ervaringen worden beschouwd als momenten van leren en leeruitkomsten zijn concrete leerdoelen.
Docenten zijn nauw betrokken geweest bij het vormgeven van het curriculum passend bij de lokale context. Ze werden daarbij ondersteund door sturingsdocumenten (guidance documents) die inhoud geven aan de leergebieden, aanbevelingen doen over leerstrategieën en het ontwerpen van een curriculum (Education Scotland, z.d.). Staf, ouders, leerlingen, partners en specialisten worden bij deze vormgeving betrokken.
Hoe zien we de waarden van het CfE terug in de onderwijsvisie van de scholen die we bezoeken?
Bij alle drie de scholen die we gaan bezoeken is in de visie terug te lezen dat de school inhoud geeft aan het CfE. De doelen van het CfE worden expliciet genoemd. Onderstaand zijn van alle drie de scholen punten uit de visie uitgelicht om aan te kunnen tonen dat de waarden van het CfE terug te zien zijn in de onderwijsvisie van de scholen.
Bearsden academy noemt in zijn visie het uitdagen van alle leden van de scholengemeenschap om succesvolle leerlingen, zelfverzekerde individuen, effectieve medewerkers en verantwoordelijke burgers te worden. Ze bieden extra ondersteuning op het gebied van taal en communicatie. Geletterdheid is namelijk een belangrijk sleutelbegrip in het Curriculum for Excellence. Deze school geeft daar expliciet uitvoering aan. Daarnaast bereiken jongeren op Bearsden een breed scala aan vaardigheden op goed niveau door mee te doen in burgerschapsinitiatieven waaronder vrijwilligers werk, culturele sportevenementen en het bijwonen van muziek en drama voorstellingen. Daarin herkennen we één van de basisprincipes van het curriculum (Breadth) waarin het van belang is dat leren plaatsvindt in verschillende contexten. Belangrijk voor de ontwikkeling van de responsible citizen en effective contributor. Ook beschrijft Bearsden de belangrijke rol die ouders hebben om het beste voor alle leerlingen te bereiken. Een uitgangspunt van het Curriculum for Excellence is dat het curriculum in gezamenlijkheid wordt vormgegeven met staf, leerlingen, ouders en specialisten (Bearsden Academy, 2020).
Williamwood High richt zich erop om een curriculum aan te bieden dat alle leerlingen in een inclusieve omgeving in staat stelt om hun potentieel te bereiken. Hiervoor onderhouden ze goede contacten met de locale gemeenschap voor het bieden van stageplekken en het delen van expertise. Het curriculum biedt ruimte voor breedte en diepte van leren, dat uitdaging en plezier biedt, genoemd in de basisprincipes van curriculumopbouw van het CfE. Daarnaast stelt het keuze- en specialisatieproces, evenals de progressie door niveaus, de jongeren in staat om op het hoogste niveau te presteren. Ook dit is passend bij het CfE en duidt op de Excellence. Het personeel, de leerlingen, de ouders en de gemeenschap in het algemeen tonen een grote mate van betrokkenheid. Deze betrokkenheid is ook van belang voor de ontwikkeling van de confident individual (Williamwood High School, 2023).
De Douglas Academy streeft ernaar om een educatieve ervaring van de hoogste kwaliteit te bieden in een stimulerende en uitdagende leer- en onderwijsomgeving. Hierin herkennen we de principes van het Curriculum for Excellence en het doel van de succesfull learners. Hoofdthema’s zijn: Samenwerken: deelname aan vele samenwerkingsactiviteiten, Anderen respecteren: blijvend inzetten voor het behoud van de Gold Status for the rights respecting school award en Uitmuntendheid nastreven: streven naar persoonlijke academische excellentie. In de school is de Music school of Douglas Academy gevestigd, met gespecialiseerde muziekvoorzieningen aan hoogbegaafde jonge musici.
De waarden van de school zijn Compassion, Ambition , Resilience en Effort. Wanneer je de voorste letter neemt van elke waarde ontstaat het woord: CARE. Met de slogan Neart-Tre-Folas streeft de school ernaar dat jonge mensen een sterke overtuiging, een sterk doel en een sterk zelfbeeld ontwikkelen wat bijdraagt aan de confident individual. Kennis van de wereld krijgen, zodat ze klaar zijn om de wereld te veranderen zijn belangrijke aspecten van de responsible citizen en effective contributor (Douglas Academy, 2023).
Conclusie deelvraag 3
Hieruit concluderen we dat de onderwijsvisie en waarden van de scholen mede gebaseerd is op de doelen van het Curriculum for Excellence. Bij deelvraag 4 onderzoeken we hoe dit in de praktijk vorm krijgt.
Maak jouw eigen website met JouwWeb