Onderzoeksmethode
Het onderzoek zal in Schotland plaatsvinden binnen diverse natuurlijke settings (scholen, overheidsinstanties). Gegevens met betrekking tot de onderzoeksvraag zullen gegenereerd worden uit interviews en/of observaties. De interpretatie hiervan leent zich meer voor woorden, gedachten en beelden. Dit maakt het onderzoek kwalitatief van aard (Thomas,2017). Bij kwalitatief onderzoek gaat het tevens om het verkrijgen van meer gedetailleerde informatie van individuele deelnemers, hierbij is de betekenis van belang. Doordat antwoordmogelijkheden niet gestandaardiseerd zijn, heeft de dataverzamelingsmethode een open karakter (Van Der Donk & Van Lanen, 2016).

 

Dataverzameling
Om antwoord te kunnen geven op de vier deelvragen, hebben we verschillende onderzoeksinstrumenten gekozen. Voordat we op reis gaan, bestuderen we websites en documenten van de lerarenopleidingen en overheidsinstanties in Schotland. Ook zoeken we naar informatie over professionalisering van leerkrachten op de websites van de scholen die we gaan bezoeken. We bestuderen de websites van de te bezoeken scholen en lezen de visies. Thomas (2017, p. 214) noemt dit proces 'document interrogation'. Onze document interrogation vullen we aan met interviews. We kiezen voor semi-gestructureerde interviews, omdat we verwachten dat er in het gesprek nieuwe onderwerpen naar voren komen. Daar willen we op doorvragen. We brengen van tevoren structuur aan, omdat dit ons herinnert aan ons doel en de thema’s die we willen bespreken, zonder dat het ons beperkt (Thomas, 2017,p. 207).

Om de tweede deelvraag te beantwoorden, willen we in de interviews bevragen wat er veranderd is aan de opzet van de opleiding sinds de invoer van het CfE. Ook zijn we benieuwd naar het programma voor startende docenten, hoe dat wordt vormgegeven en met
welk doel. En we willen graag weten hoe de studenten worden voorbereid op hun werk. Op de scholen die we gaan bezoeken, interviewen we een ervaren en startende docent. Door deze interviews hopen we informatie op te halen over de professionalisering in het werkveld en de rol die het CfE daarin heeft. Ook hopen we te horen of en op welke manier het CfE voor een verandering heeft gezorgd. Daarnaast geeft een interview de gelegenheid om naar de mening en het gevoel van professionals te vragen. Het interview is een verdieping op de gelezen informatie en biedt meer context.

Om de vierde deelvraag te beantwoorden, willen we in op basis van onze document interrogation en het theoretisch kader een kijkwijzer ontwikkelen voor ons bezoek aan de scholen. Daarmee willen we bekijken of we in de praktijk terugzien wat er in de visies staat en wat er op de lerarenopleiding is geleerd. We observeren met een doel (Van der Donk & Van Lanen, 2020, p. 188-189). Van der Donk & Van Lanen (2020) geven aan dat een observatieschema zo precies mogelijk beschrijft welk gedrag geobserveerd gaat worden. Dat past niet zo goed bij ons onderzoek, omdat we een kwalitatief onderzoek doen en niet willen bijhouden hoe vaak iets gebeurt. Daarom formuleren we een aantal open observatiethema’s. Zo doen we een ongestructureerde observaties. Ongestructureerde observatie, ook wel participerende observatie genoemd, is gericht op het begrijpen wat er aan de hand is (Thomas, 2017, p. 229). Dat past beter bij ons kwalitatieve onderzoek dan een gestructureerde observatie waarbij bepaald gedrag wordt gemeten of geteld (Thomas, 2017, p. 226).


Validiteit en betrouwbaarheid
Door het toepassen van triangulatie wordt de validiteit van het onderzoek vergroot en de betrouwbaarheid van data gecontroleerd. Triangulatie kan op verschillende manieren plaatsvinden. Bij brontriangulatie wordt gebruik gemaakt van dataverzameling uit
verschillende bronnen. Zo wordt vanuit verschillende perspectieven naar het onderwerp gekeken. Methodetriangulatie vindt plaats door data op verschillende manieren te verzamelen, bijvoorbeeld door diverse soorten interviews en observaties. Onderzoekerstriangulatie vindt plaats wanneer data wordt verzameld en geanalyseerd door verschillende personen (Van Der Donk & Van Langen, 2016). Brontriangulatie zal toegepast worden door vanuit verschillende perspectieven data te verzamelen. Denk hierbij aan het voortgezet onderwijs, de lerarenopleiding en een overheidsinstantie. Methodische triangulatie vindt plaats doordat er gebruik gemaakt wordt van verschillende interviews en observaties. Omdat wij met een relatief grote groep afreizen naar Schotland, zal er ook
onderzoekerstriangulatie plaatsvinden. We kunnen met meerdere mensen observeren en interviews analyseren.

Onderzoeksopzet samengevat in schema

Maak jouw eigen website met JouwWeb