Voorbereidingen

Teams, 2 november 2023

Via Teams organiseerden we de pre-flight briefing. We checken in door te delen hoe we ons voelen en wat we meenemen. Dat varieert van heel veel zin tot nu nog veel te druk en lastig om thuis / werk los te laten. We gaan op reis en nemen hardloopschoenen, steunzolen, leesbrillen en winterjassen mee. Iedereen belooft om in de koffer ruimte te houden voor de cadeautjes voor de scholen die we gaan bezoeken. 

Dan nemen we het draaiboek door en stemmen de allerlaatste praktische zaken af.  Zo moeten we nog zorgen voor voldoende reisstekkers, gaan de koffers in de auto en wij met de bus naar het hotel en bereiden we ons voor op de teambuildingsactiviteit van maandagavond. Ook zorgen we voor een lijst met contactgegevens van het thuisfront. Ondertussen claimen we allemaal snel een vliegtuigstoel bij elkaar in de buurt. Het draaiboek met de interviewvragen en observatielijsten wordt geprint en maandag uitgedeeld. 

De briefing is kort en dat is mooi, want dan kunnen we thuis aan de slag met voorbereiden, afschakelen en ons eigen onderzoek. We ontmoeten elkaar maandag bij de AKO kiosk op Schiphol en we zien het helemaal zitten om met samen op reis te gaan. 

 


Zwolle, 12 oktober 2023

De laatste praktische zaken worden besproken en we staan nog even stil bij onze onderzoeksopzet. Wat willen we onderzoeken? Hoe gaan we dat doen? En doen we dat op de juiste manier? Of moeten we de onderzoeksopzet nog versmallen? We spreken af dat we breed kijken en ons in de verslaglegging richten op de onderdelen die met brede vorming te maken hebben. Daardoor kunnen we de observatielijsten toch iets meer open houden. De observatieteams spreken af wie op welk onderdeel let. 

Op Shawlands komt ons bezoek toch niet goed uit, maar we zijn op het geplande moment welkom op Douglas Academy. We hebben met de scholen afgesproken dat we 's morgens aanwezig zijn. De interviews en observaties worden dan ingepland door de scholen. 

We nemen het draaiboek door en overleggen over de reisdag. Op donderdag 2 november doen we samen een laatste check via Teams.


Gouda, 28 en 29 september 2023

In het college PPO koppelde de docent de teamrollen van Belbin aan onze samenwerking in het project buitenlandreis. Dat gaf veel inzicht, want de Bedrijfsmannen zijn flink vertegenwoordigd in de groep. Daarna hebben we heldere afspraken gemaakt over het volgende overleg. 

Er werd een agenda gemaakt en de rollen werd verdeeld. Iedereen kreeg spreektijd. Dat zorgde 's avonds voor een effectievere bespreking. We hebben de laatste praktische zaken (vervoer, eten) besproken en de de deelvraagteams hebben de dataverzamelingstechnieken en interviewvragen zo goed als klaar.

De volgende dag hebben alle deelvraagteams gepresenteerd op welke manier ze in Schotland onderzoek gaan doen. Zo hebben we geïnventariseerd wat we op de scholen graag willen zien en wie we willen spreken. Martine en Natasja mailen de scholen om onze plannen te verduidelijken. Uit het contact dat er al is, blijkt dat we van harte welkom zijn. 

We willen graag goed voorbereid zijn, daarom geven Annemarie en Inge een toelichting over de scholen die we gaan bezoeken en Jenny vertelt over onze interviewafspraak met Amy Aukland van de University of Edinburgh. We spreken ook af wie wat gaat doen op de scholen in Schotland.


Zwolle, 7 september 2023

In de deelgroepen met de deelvragen aan de slag. We maken interviewvragen en een observatieformulier voor tijdens ons bezoek aan de scholen. 


Zwolle, 7 juli 2023

De hotelkamers en vliegtickets zijn geboekt! We gaan naar Glasgow!


Zwolle, 29 juni 2023

Glasgow? Regio? Hotel? Groepshuis? Alleen of samen slapen? Museum? Kerk? Kasteel? Whiskey? Doedelzak? Wandeling? Natuur? Trein? OV? Auto huren? Vliegen? Varen? Vandaag gaat ons overleg alleen over praktische zaken. 


Zwolle, 2 juni 2023

We kunnen naar Glasgow, want we hebben akkoord van Bearsden (8/11) en Williamwood (9/11) en Shawlands (7/11) wordt geregeld!


Gouda, 26 mei 2023

We zijn nog niet helemaal tevreden over onze onderzoeksvragen. Sommige deelvragen zijn te omvangrijk of te vaag. Daarom brainstormen we over een andere aanpak. Uiteindelijk formuleren we nieuwe deelvragen:

  1. Wat is volgens de overheid de impact van het CfE op de samenleving?
  2. Hoe worden docenten opgeleid voor het onderwijs met dit CfE? 
  3. Hoe zien we de waarden van het CfE terug in de onderwijsvisie van de scholen die we bezoeken? 
  4. Hoe zijn inhoud (CfE en onderwijsvisie van de school) en praktijk op elkaar afgestemd? 

Zwolle, 2 en 3 februari 2023

In februari pakken we onze ideeën van de eerste bijeenkomst er weer bij en bekijken we aan welke eisen onze studiereis moet voldoen. We starten met het bedenken van onze onderzoeksopzet. We willen de opzet niet te groot maken, omdat het wel te onderzoeken moet zijn in de tijd die ervoor staat. We analyseren ons eerste plan om aan te sluiten bij flow in leren, geloven en leven en bekijken wat interessant is aan het onderwijs in Schotland. Zo komen we op 'inclusief onderwijs'. 

Daar slapen we een nachtje over, want wat verstaan we onder 'inclusief onderwijs' en vinden we dat echt interessant? En wat sluit goed aan bij de situatie op het Greijdanus? Ons boodschappenlijstje laat wel een aantal onderwerpen zien, die we goed zouden kunnen onderzoeken als we kijken naar het Schotse Curriculum of Excellence. Door te kijken naar deze uitgangspunten kunnen we onze eigen interesses volgen en doen we een onderzoek dat waardevol kan zijn voor Greijdanus.

Onze onderzoeksvraag wordt dan ook: wat kan Greijdanus leren van het Schotse Curriculum of Excellence? Daarbij passen de volgende deelvragen:

  • Wat is de rol van de overheid in het CFE?
  • Hoe bereidt de lerarenopleiding voor op het CFE? 
  • Hoe zien we CFE terug in de visie van de school?
  • Hoe geven scholen (PO/VO/WO) vorm aan het CFE? 

Per deelvraag onderzoekt een themateam wat de beste manier is om tot een antwoord te komen. Er werkt ook een team aan de aanleiding en het theoretisch kader van het onderzoek. Begin maart willen we ons onderzoeksplan laten beoordelen.


Gouda, 18 november 2022

Onze studiereis start met de inventarisatie van onze interesses. Wat willen we in het buitenland onderzoeken? Dat levert een enorme boodschappenlijst op:

  • Omgaan met culturele diversiteit 
  • Vorming (verhouding kwalificatie, socialisatie, persoonswording) 
  • Burgerschap 
  • De school in de community – wat draagt de school bij aan de directe omgeving/samenleving. 
  • Professionalisering – leren door docenten – intervisie  
  • Gepersonaliseerd onderwijs 
  • Druk, prestatie 
  • Opgelegde systemen van bovenaf – cijfersystemen – eindtermen  
  • Werken zonder methodes/vakoverstijgend 
  • Leerlingparticipatie 
  • Betrokkenheid ouders 
  • Leerproces leerlingen en eigenaarschap/leerdoelen 
  • Jongens en verschil met meisjes 

 

We besluiten dat onze studiereis een link met Greijdanus moet hebben, omdat we (bijna) allemaal medewerkers van Greijdanus zijn. Gert Biesta inspireert ons met de drie onderwijsdoelen die hij onderscheidt: kwalificatie, socialisatie en subjectivicatie. We willen graag uitzoeken hoe andere scholen deze doelen vormgeven. Dat past ook bij de slogan van Greijdanus: leren, geloven, leven. We zien mogelijkheden om uit te zoeken wat dit voor organisatie, docent en leerling betekent.